نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1473
-
الف
+

18 عقرب، سالروز بزرگداشت «اقبال لاهوری» شاعر بزرگ پارسی گوی

«علامه محمد اقبال لاهوری» شاعر، فیلسوف و سیاستمدار پاکستانی است که هر ساله ۱۸ عقرب سالروز تولدش به عنوان روز اقبال در تقویم پاکستان نامگذاری شده است.

به گزارش آی فیلم2، امروز یکصد و چهل و چهارمین زادروز علامه اقبال معروف به «اقبال لاهوری» است، شخصیتی که از وی به عنوان «شاعر مشرق» یاد می شود و اشعار زیادی نیز به زبان های فارسی و اردو سروده ‌است.

اقبال نخستین کسی است که ایده یک کشور مستقل را برای مسلمانان شبه قاره مطرح کرد که در نهایت منجر به ایجاد کشور پاکستان شد. اقبال لاهور در این کشور به طور رسمی «شاعر ملی» خوانده می‌شود.

اندیشه ها و آثار ادبی اقبال لاهوری در جهت رشد فکری مسلمانان و جهان اسلام، برائت از تفرقه، ظلم ستیزی و یک دلی برای مقابله با دشمنان مشترک قرار دارد.

بدون شک با استفاده از افکار اندیشمندان و پژوهشگران جهان همچنین اندیشه های علامه اقبال لاهوری، می توان خلا ایجاد شده در تمدن امروز جهان را با بهره گیری از نظریات اسلامی این شخصیت ها گرانقدر برطرف کرد.

اشعار علامه اقبال که بیشتر آن به زبان فارسی تالیف و سروده شده است، به عنوان نماد اسلامی برای جهانیان مثال زدنی می باشد و این یک عامل بزرگ در پیوستگی روابط تاریخی و عمیق دو کشور دوست و همسایه ایران و پاکستان به شمار می رود.

رسا نوشت: محمد اقبال لاهوری آزادی و عدالت را مهم‌ترین سرلوحه زندگی بشر می‌دانست. او توانست اندیشه بیداری اسلامی را که پیش‌تر به وسیله مصلحان اجتماعی ایجاد شده بود را در ذهن مسلمانان بیدار کند و اینگونه به عنوان یکی از روشنگران اسلامی شناخته شود.

همزمان با نهم نوامبر زادروز علامه اقبال لاهوری، اندیشمندان متعدد اعم از مدرسان و محققان وابسته به دانشگاه های مختلف در پاکستان در همایش ها، برنامه های تلویزیونی و جلسات حضوری، نقش علامه اقبال لاهوری در احیای افکار دینی و احیای روحیه آزادی و استقلال برای مسلمانان و جهان اسلام را تبیین کردند.

مردم پاکستان هر سال روز نهم نوامبر (۱۸ آبان) را به عنوان سالروز تولد علامه اقبال لاهوری جشن می‌گیرند. در این روز شبکه های مختلف تلویزیونی و رادیویی پاکستان برنامه های ویژه‌ای را درباره زندگی، سوابق این شخصیت بزرگ به ویژه گنجینه و دیوان اشعار اقبال پخش می کنند.

امروز نیروهای گارد تشریفاتی ارتش و نیروی دریایی پاکستان در برنامه مخصوصی با حضور در آرامگاه علامه اقبال در لاهور مراسم بزرگداشت و ادای احترام نسبت به این شاعر را اجرا کرده و همزمان هزاران نفر از مردم در این روز برای فاتحه خوانی به آرامگاه اقبال لاهوری مراجعه کردند.

«عارف علوی» رییس جمهوری پاکستان در پیامی بمناسبت سالگرد تولد علامه اقبال با اشاره به آرمان های اقبال و ایده های وی درباره پیشرفت پاکستان، از مردم کشورش خواست تا با حل و فصل مشکلات در بازسازی کشورشان شریک شوند.

شخصیت های سیاسی و مذهبی پاکستان نیز در پیام های خود نظرات و افکار اقبال لاهوری را متناسب با تعالیم اسلامی دانسته و خاطرنشان کرد: علامه اقبال برای اولین بار مفهوم یک کشور مستقل مسلمان را در جنوب آسیا مطرح کرد. آزادی و استقلال مردم پاکستان به خاطر مجاهدت ملت زنده اس و این چشم‌انداز به دلیل افکار و نظرات علامه اقبال بسیار بزرگ است.

این شاعر نامدار در اول ثور (اردیبهشت) ۱۳۱۷ شمسی (۲۱ آوریل ۱۹۳۸) دیده از جهان فرو بست.

نظر شما
ارسال نظر